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Maylis de Kerangal |
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Prix Patrimoines - Louvre Banque privée 2024
« Finalement, il vous dit quelque chose, notre homme ? Nous arrivions à hauteur de Gonfreville-l’Orcher, la raffinerie sortait de terre, indéchiffrable et nébuleuse, façon Gotham City, une autre ville derrière la ville, j’ai baissé ma vitre et inhalé longuement, le nez orienté vers les tours de distillation, vers ce Meccano démentiel. L’étrange puanteur s’engouffrait dans la voiture, mélange d’hydrocarbures, de sel et de poudre. Il m’a intimé de refermer, avant de m’interroger de nouveau, pourquoi avais-je finalement demandé à voir le corps ? C’est que vous y avez repensé, c’est que quelque chose a dû vous revenir.
Oui, j’y avais repensé. Qu’est-ce qu’il s’imaginait. Je n’avais pratiquement fait que penser à ça depuis ce matin, mais y penser avait fini par prendre la forme d’une ville, d’un premier amour, la forme d’un porte-conteneurs. »
One day in November, the narrator, a voice actress, receives a call from a policeman in Le Havre: the body of a man has been found. Summoned to the police station the next day, she returns to her native town to learn that her phone number was found among the stranger's remains, written on the back of a cinema ticket. There she is, linked to a dead man she thinks she knows nothing about.
Dazed by the announcement, she becomes distant with Blaise, her husband, and Maïa, their daughter. Unable to leave Le Havre following what she has learned, she returns to the scene of the tragedy and wanders through the town and along the seafront, to the pace of her entangled memories. Only to run into old acquaintances and rekindle the spectre of a young love.
Jour de ressac also paints the portrait of a city haunted by its destruction during the war, and now under the presure of drug traffickers. Although Maylis de Kerangal does not unravel all the mysteries tied to this body, she pulls the threads of a past, both mobile and active, which rising to the surface from all sides, will overwhelm her and leave readers wholly shaken up.
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